Blod och svett, inga tårar än


Å vad roligt, nu har jag fått ännu en notis från Vilja´s ungdom. Tessan som har kommenterat på "En historia om Vilja". Hon bor granne med Stall Katalei och red Vilja när hon var ung. Hon skriver att Vilja var en drömhäst redan då! Makes me so, so happy!!!  ♥ ♥ Underbara häst!
Skriv gärna kommentarer, det är jättekul att läsa, om vad som helst!

Liza Minelli måste det väl också finnas lite historier om. Jag har ett kort på henne när hon är några månader gammal och står bredvid sin mamma Judy Garland. Hon har precis samma uttryck och vakna uppsyn som hon har nu. Bläsen ser däremot jättebred ut, nästan som en lykta, och nu är den smal.

Idag har Vilja bara gått på promenad, jag tycker att de måste få ta det lite lugnt ibland.


Vilja och Jeanna på en vääääldigt solig morgonpromenad


Liza kändes väldigt bra från början. Hon var piggare redan i stallet, jag tror hon behövde vilodagen igår. Gjorde jättefint galopparbete, slutor, piruetter och bytesserier ner till vartannat. Bästa vartannat serien hittils, de börjar bli mycket lugnare och inte så svängiga. Jag får tänka mycket på att hålla kvar på nya yttertygeln så att hon inte svänger över för mycket i bytet. Traven var också jättebra, öppnor, slutor och mellantraver.
En sak som jag har noterat sista dagarna är högerställningen. Tinne är alltid på mig om att jag ställer för dåligt till höger och för mycket till vänster. Men jag har inte riktigt kännt att det är så (de har nästan alltid känts mer loss till höger än till vänster) utan bara försökt att tänka på det. Men nu har jag verkligen kännt att de inte är helt loss runt högerskänkeln.
Men när vi kom till piaffen var inte Liza så sammarbetsvillig längre, eller hon blir så frustrerad över att hon inte vet hur hon ska göra och det är så synd för hon gör rätt när hon gör det. Men hon började backa, backa, backa. Hubertus fick gå ur sin stol i hörnet för hon höll på att backa på honom. Sen gör hon några steg bra. Hon får alltid skritta ett halvt varv efter hon har gjort några bra steg, men sen börjar hon alltid med att sätta sig på tvären igen. En gång hoppade hon in i väggen och trillade väl lite framåt för jag drog också i väggen med ben, knä och till och med armbågen som har fått sig ett litet skrapsår. Hon hade också lite sår på benen, men de var väldigt små. Vi höll på tills hon hade gjort några steg utan att börja med att säga upp sig.

Tro det eller ej så har jag faktiskt haft lite träningsverk, men jag tror inte att det är från ridningen, utan, och ni må skratta, en liten backe som går mellan stallen, den är inte mer än 30 meter lång och inte jättebrant, men ganska. Jag går den där backen säker 15-20 gånger per dag. Och så har de förbaskat tunga sopkvastar så jag har haft lite träningsverk i armarna också, klenis  :)

Ikväll ska vi åka på en show som Hubertus ska rida på. Han ska även få en luftballongstur i 50-årspresent av alla i stallet.

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0