Idag har jag banne mig tränat!



Idag har allt gått i ett, mockning, ridning, möte och träningar. Det har ändå känts ganska bra, ingenting har egentligen känts stressigt. De dagarna är de bästa, när man har mycket att göra men det blir inte stressigt, allt bara flyter på! Efter en sådan dag var det så skönt att gå till gymmet. Jag var fortfarande uppe i varv, sprang i springmaskinen 20 minuter, ca 8 km. Sedan lyfte jag lite skrot och strechade. Strechingen var jättebra för jag har kännt att det har spänt och dragit i kroppen lite de senaste veckorna.
Bettan tyckte att det var jättekul när jag gjorde situps och trodde att jag lekte med henne. Sedan lade hon sig på spikmattan och ville bli kliad, som om inte spikarna kliade nog. Jag provade också spikmattan, det var ju ganska skönt, men vad är egentligen syftet med den? När jag reste mig upp kändes det ganska skönt för det blev varmt på ryggen. Smärta och värme har nog samma receptorer och nervtrådar, så det kanske kan ha något med det att göra. Spikarna har gjort nerverna insensitiva för smärtan och när sprikarna sedan slutar trycka får man impulser från nerverna igen och eftersom det inte är tryck/smärta kanske man uppfattar det som värme. Hm, en liten teori, om någon vet så får ni gärna skriva det i en kommentar.




Kommentarer
Postat av: Hejhopp

Hej hej, jag följer din trevliga blogg. Tänkte bara flika in angående spikmattan: troligtvis har det väl med endorfiner att göra (utsöndras vid smärta, ger behaglig känsla), och värmen med den ökade blodcirkulationen. Kul med en dressyrblogg, fortsätt skriv!

2009-12-10 @ 20:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0